top of page
  • חנן בר-און

לשלם מעל המחירון?

עודכן: 9 בפבר׳ 2020


עם ישראל, לא אוהב לצאת פראייר. מתי (אם בכלל) מקובל לשלם על מכונית משומשת מעל מחיר המחירון?

לנד רובר דיפנדר

אף אחד לא אוהב לשלם יותר ממה שצריך, וזה לא משנה אם המדובר בקניות בסופר, בחנות בגדי ספורט, או קניית מכונית משומשת, כמובן. כי הפרינציפ זהה – גם כך הכל כל כך יקר כאן, אז כדאי לפחות לנסות להשיג הנחות, ובכל מקרה, להתמקח ולשלם כמה שפחות. נכון? בשווקי המזרח התיכון, נהוג להתמקח על המחיר. זה משהו שמקובל ואפילו אהוב – הרי ברור לכל, כי הסוחר קבע מלכתחילה מחיר מעט גבוה מדי, על מנת שהוא כביכול יוריד לך אותו בדיוק לרמה הרצויה והמקובלת על שניכם, לאחר התמקחות קצרה או קצרה פחות. בסופו של דבר, שניכם תהיו מרוצים, והכל טוב ויפה.

כשבאים לקנות מכונית משומשת, המחיר שלה נגזר מכמה וכמה פרמטרים, אבל, קודם כל, המחיר שלה משקף את מחיר השוק - בדיוק כמו בנדל"ן. עם כל הכבוד למחירון של לוי יצחק – ושאר מחירונים (שבעצם, לא ממש קיימים) - המחיר בפועל הוא המחיר שתסכימו לשלם. וזה מביא אותי לסוגיה המאד בעיתית וכאובה עבור רבים מרוכשי המכוניות – האם לשלם מעל המחירון?

נתחיל בכך, שמצב שוק המכוניות המשומשות בשפל גדול, כבר כמה שנים טובות. הסיבה העיקרית היא היצע גדול של מכוניות, בעיקר כאלו שהיו בעברן בציי רכב, כשהמצב אצל המכוניות הצרפתיות הוא אפילו גרוע יותר, בדרך כלל. אז, מתי נשלם את מחיר המחירון, ומתי נשלם מעל המחיר? הנה, אני מגיע לעניין. גם אני לא אוהב להיות פראייר. אבל, אם המכונית שווה, אני אשקול זאת. למשל: אם היא בעלת נסועה מועטת מאד (קילומטראז' נמוך) ביחס לשנתון שלה, יד ראשונה, מכונית שמורה במיוחד, או עם תוספות ייחודיות מאד. אחת הסיבות העיקריות למחיר גבוה נובעת מך שהמכונית מאד נדירה וזוכה לביקוש ער מצד הצרכנים, בדרך כלל מכונית ספורט או יוקרה, שבכל מקרה נמכרה בכמויות קטנות מאד כשהייתה חדשה.

יש מכוניות שנמכרות במחיר גבוה מאד ביחס למחירון (וביחס למכוניות מאותה קבוצה), אפילו בעשרות אחוזים יותר. אני אתן דוגמאות: בסגמנט רכבי פנאי-שטח למשל, טויוטה לנדקרוזר, סוזוקי ג'ימני ולנד רובר דיפנדר. שלושת אלה הם רכבי שטח אמיתיים שנהנים מביקוש רב והם נמכרים במחירים גבוהים בהרבה מהמחירון, לפעמים באופן ממש מקומם ומרגיז... במקרה של הדיפנדר, המחיר המוגזם הוא מכיוון שהרכב פשוט נדיר, מה שלא ניתן לומר על השניים האחרים. דוגמאות נוספות מסגמנטים אחרים: בסגמנט מכוניות ספורטיביות, אפשר להזכיר את מאזדה MX-5 (במיוחד ידנית), מיצובישי לנסר איוולושן, סובארו אימפרזה טורבו STI/WRX, וגם הונדה S2000 שהיא נדירה מאד במחוזותינו. יש גם טנדרים שמחזיקים מחיר יפה, ואף נמכרים מעל המחירון, למשל, טויוטה היילקס.

שורה תחתונה: במקרים מסוימים, תבלעו את הרוק ותשלמו מעל המחירון...אלא אם יש לכם תחליף הגיוני למכוניות המדוברת, ואם תבדקו היטב ותתגברו על הלהט, תגלו שבדרך כלל יש תחליף כזה.

רוצה ייעוץ נוסף? מתלבט לגבי רכישת רכב אחר? צור קשר

1,445 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page