top of page
  • חנן בר-און

מאזדה חשמלית? עדיין לא...

עודכן: 9 בפבר׳ 2020


עד שחשמל יניע את מכוניותיה, יצרנית הבוטיק מיפן מקדמת חזק את מנועי הבעירה הפנימית

אקזוטיקה מיפן

תראו את היפהפייה הזו, העונה לשם Vision Coupe . למרות שמה, זו מכונית סדאן גדולה. לדעתי, זו אחת ממכוניות הסדאן היפות ביותר שראיתי אי פעם. מכונית התצוגה של מאזדה מזכירה לי את טסלה (ואם תתעקשו יש כאן גם מוטיבים שמזכירים את יגואר או אסטון מרטין...), רק שבניגוד לטסלה החשמלית, לא ברור איזה מנוע (אם בכלל) שוכן או ישכון במכונית התצוגה המרהיבה הזו. מה שכמעט וודאי: הסבכה הענקית מלפנים מרמזת על כך שהמכונית הזו ( כמו כל המכוניות הנוכחיות של מאזדה) תהייה בעלת מנוע בעירה פנימית, ולא חשמלי.

וזה קושר אותי למשהו מעניין: מחקר חדש שפרסמה לאחרונה מאזדה מצביע על כך, שמרבית נהגי אירופה מעדיפים עדיין את המכונית שלהם, עם מנוע בעירה פנימית – בנזין או דיזל. כמעט 60% מהנשאלים, סבורים שמנועי בנזין ודיזל עוד צפויים לקבל שיפורים רבים וגם חדשנות רבה. האמת, העובדה הזו לא ממש מפתיעה כשבודקים ומגלים, שאת המחקר הזמינה מאזדה עצמה - היא נחשבת אמנם ליצרנית מכובדת עם דגמים איכותיים ומבוקשים, אך היא יצרנית בוטיק יחסית קטנה, שלא מייצרת מכוניות חשמליות, משהו שנראה כמעט לא הגיוני בעידן בו כולם נושאים עיניים לכיוון טסלה.

אז מה? האירופאים נפלו על הראש? לא, ממש לא. אני מבין אותם – גם אני, כמו שכנינו ביבשת הקלאסית – אוהב לנהוג, ואוהב לעשות זאת אגב צלילי מנוע קולניים. וגם אני, כמו רבים, לא אוהב להיתקע עם טווח נסיעה מוגבל (של מכונית חשמלית) ובכלל, לנהוג בחשש שעוד רגע הרכב ייהפך לאבן שאין לה הופכין, ואצטרך להזמין גרר רק מכיוון ששכחתי להטעין את המכונית החשמלית בלילה. כולנו מודעים לכך שלמנועי בעירה פנימית יש עוד דרך רבה לעבור בטרם יהפכו ליעילים, חסכוניים, ונקיים יותר ביחס לקיים, ובעצם, אולי זה לא יקרה אף פעם, והם ייעלמו לטובת מנועים חשמליים?

מנועי בעירה פנימית - מתי הסוף?

מאזדה, צריך להודות, לא פרסמה את המחקר הזה Out of the blue... ממש כרגע, היא מהמרת על כל הקופה, בפיתוח מנועי בנזין חדשים מסדרת SKYACTIV-X. אלה מנועי טורבו ייחודיים ובלעדיים בענף הרכב, העובדים בלחץ גבוה מאד. אז היא בוודאי משקיעה ביח"צ לטובת מנועי בעירה פנימית יעילים, לפחות בשנים הקרובות. אבל, מאזדה לא נמצאת בוואקום, וכאמור, היא יודעת שמנועי בעירה פנימית הם דבר זמני והעתיד בסופו של דבר, יהיה חשמל. בדרך לשם, יש את טכנולוגיית הכלאיים ההיברידית (מנועי בעירה פנימית+מנועי חשמל) ולצורך העניין, חתמה על חוזה שת"פ עם ענקית הרכב טויוטה, בפיתוח כלי רכב היברידיים. ומה בעתיד? תוכנית Sustainable Zoom-Zoom 2030 המגלומנית שואפת להפחית את פליטת הזיהום מהמכוניות שלה ב-50% עד שנת 2030, וב-90% עד שנת 2050. אז אין הצהרה מדויקת, אבל יש להניח שגם מאזדה תציג מכונית חשמלית. ובינתיים, איך אמר אחד מאנשי המחקר הבכירים במאזדה: "חשמל (במכוניות) הוא נחוץ. אבל מנוע בעירה פנימית צריך לבוא קודם".

42 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page