top of page
  • חנן בר-און

גשמים של ברכה

עודכן: 9 בפבר׳ 2020


במשך שלושה ימים לא פסק הגשם לרגע - אבל היה כיף עם רכב הפנאי הענקי של פורד (וגם הישבנים זכו לחימום)

הכל בגדול

הגשם לא פסק לרגע – כמעט שלושה ימים של גשמים מטרידים הוטחו על גגו של האקספלורר, כשעל הקרקע מים רבים ולעיתים גם בוץ, תלוי היכן דרגו גלגליו - ככה זה יצא, רכבי המבחן הרי מתואמים לי זמן רב מראש ואין לי על כך שליטה. מצד שני, יצאתי לגמרי מהשגרה, העמסתי את כל המשפחה המורחבת, ויצאנו לכמה ימי כיף בלתי נשכחים בגליל, עם טמפרטורות שהזכירו יותר את החוף המזרחי של ארה"ב מאשר את החוף של אכזיב - היה נהדר לחמם את העכוזים במושבים המפנקים של האקספלורר! בפנים הרכב חם ונעים, אבל יצאתי החוצה לרגע והבטתי בו - הוא כל כך...אמריקני. לטוב ולרע! אם אתם אוהבים הכל בגדול, בוודאי תרגישו עמו כמו בבית. יהיו כאלה, שהממדים ירתיעו אותם: אורכו מעט יותר מחמישה מטרים, רוחבו מעל שני מטרים ומשקלו אף הוא פנטסטי לכל הדעות, ועובר את השני טון – לא שזה מורגש, אבל על קטע הנהיגה בהמשך הכתבה. העיצוב החיצוני נאה מאד אך לא פורץ דרך וגם לא יוקרתי, ובכל מקרה יש כאן הרבה, הרבה הרבה נוכחות.

איזה פינוק!

כניסה פנימה חושפת רכב מרווח עם שבעה מושבים. צמד המושבים מאחור מתאים בעיקר לבני נוער, ולא הכי נוח להשתחל אליהם. גם כשכל שבעת המושבים בשימוש, נשאר תא מטען גדול (595 ליטר), אם כי ציפיתי ליותר - ויש מתחרים שמיועדים לקהל האמריקני, שמציעים יותר נפח (למשל, שברולט טרוורס -651 ליטר וקיה קרניבל שהוא אמנם מיניוואן, אך מציע נפח עצום של 960 ליטר כשכל שבעת המושבים בשימוש). אין כאן תחושה של יוקרה, למרות מושבי העור הבהירים, אלא משטחי פלסטיק שחור מעט קודר למראה. מצד שני, איכות החומרים טובה. גולת הכותרת היא ללא ספק אבזור הפינוק, שפשוט מציע אינספור פריטים, בוודאי בגרסה זו שנבדקה, שזו הגרסה היקרה ביותר (לימיטד פרימיום פק - 363,863אלף שקל). קצרה היריעה לפרט, אך אפשר להזכיר את המושבים הקדמיים הכוללים חימום/קירור ואפילו עיסוי, את מערכת המידע והבידור עם צג-מגע 8 אינצ', ושני צגי 2.4 אינצ' בלוח המחוונים, מערכת שמע מקורית של סוני עם 12 רמקולים באיכות נהדרת, ועוד ועוד. במסגרת אבזור הפינוק, נכללו שם גם פריטים שלטעמי קצת מיותרים, ואני מאלה שלא ממש משתמשים בהם: גג פנורמי הכולל חלון נפתח, ומערכת עזר לחניה במקביל ובניצב. בהקשר הבטיחותי תמצאו ברכב שבע כריות אוויר, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים וחגורות בטיחות מתנפחות במושבים הקיצוניים בשורת המושבים השנייה. צריך להודות שהפריע לי לגלות שברכב כה יקר, מותקנת מערכת בטיחות של מובילאיי, מהסוג שתפגשו גם במכוניות מיני ב-60 אלף שקל...אבל, הבנתי שרכב המבחן הוא שריד אחרון של אקספלוררים שכבר לא משווק, וטוב שכך. אני יכול לבשר שכל גרסאות האקספלורר משווקות כעת עם חבילת הבטיחות המקיפה של פורד הכוללת מערכת סטייה מנתיב הכוללת תיקון אקטיבי; מערכת לאיתור שטחים מתים והתראה על תעבורה צולבת; מערכת בקרת שיוט אדפטיבית; התרעת התנגשות חזיתית ובקרת אלומה גבוהה. שאפו!

ביצועים מצוינים, צריכת דלק דווקא סבירה

ברכבי שטח גדולים שמקורם בארה"ב, הגיוני שיהיה מנוע גדול וחזק, ולא ממש זקוקים שם למגדשי טורבו. אז בחזית שוכן מנוע בנזין ותיק 3.5 ליטר Duratec - Cyclone Ti-VCT עם שישה צילינדרים בתצורת V - עוד סממן שמאד אהוב על הצרכנים בארץ המקור, ואגב, גם עלי אהוב מאד הצליל הספורטיבי שהוא הניב כשלחצתי חזק על דוושת התאוצה. יאמי! אבל כדאי לציין, שבחו"ל מוצעים מנועים חדשים, יעילים וכנראה חסכוניים יותר, למשל, מנוע דומה אך עם טורבו כפול, ואפילו מנוע בנפח קטן יותר (ארבעה צילינדרים, 2.3 ליטר) מוגדש טורבו. התיבה אוטומטית כמובן, עם שישה יחסי העברה - כבר לא בחזית הטכנולוגיה, כבר רואים כיום תיבות עם מספר הילוכים רב יותר. בכל מקרה, הגיר חלק ונעים ועובד נהדר עם המנוע. ההספק המרבי 290 כ"ס, המומנט המרבי 35.2 קג"מ והביצועים מצוינים, ממש לא להאמין שהרכב הזה שמרגיש קליל בעצם אינו קליל בכלל. הקטר של פורד מושך ומושך בלי לאות, ומאד נעים לשייט עימו למרחקים ארוכים. צריכת הדלק המשולבת בימי המבחן עמדה אצלי על 7.8 ק"מ לליטר - בדיוק כמו שכתוב במפרט הרכב (בדרך כלל הנתון היבש אופטימי בהרבה) וכשכיסיתי טווחים ארוכים בשיוט מונוטוני רגוע, הנתונים העפילו לכיוון 10 ק"מ לליטר, שזה כבר לא מאד מעליב או מנותק מן המציאות, ואפילו לא רע לג'מוס מגודל המצויד במנוע בנפח שכזה. איך נוחות הנסיעה? טובה מאד, בעיקר מחוץ לעיר. האקספלורר על מתליו (ואולי גם בגלל חישוקי ה-20 אינצ' שהוא נועל), לא ממש מצטיין בנוחות בתוואי הנוף האורבאני הטיפוסי, המצולק והמתולע. בידוד הרעשים סביר. הזכרתי שיוט, וזה באמת הקטע העיקרי של האקספלורר. הענק לא אוהב שמעירים אותו משנתו ומאתגרים אותו בנסיעה מהירה בכבישים מפותלים, וגם הבלימה לא תמיד מצטיינת. הבנתי את הקטע, וחזרתי למוד משפחתי נינוח. הגרסה שנבחנה כללה הנעה כפולה (תוכלו להסתפק בגרסת הנעה רגילה, זולה בהרבה) שכוללת מערכת שמתאימה את הנסיעה בשטח לפי שליטתכם בבורר שנמצא בין המושבים הקדמיים, אם מדובר בכביש, חול, חצץ/שלג או בוץ. ואם הזכרנו בוץ, אז אכן, הרכב ראה בוץ, אבל לא אתגרתי אותו בנסיעת שטח רצינית, ולמרות מרווח גחון של 21 ס"מ, לא בטוח שהוא יאהב לטחון סלעים ושטח טכני קשה. אני על כל פנים, לא ניסיתי.

אחרי המבול

הסתיימו שלושה ימים נפלאים במחיצתו של האקספלורר, ובתזמון מושלם, הסתיים גם הגשם... קהילת חסידי רכבי הפנאי-שטח האמריקנים המגודלים מלכתחילה מצומצמת יחסית בארץ וגם היצע הדגמים העומד לרשותם אינו מרובה. יהיו כמובן מי שיעריכו את הממדים, האבזור והביצועים של האקספלורר. לרעתו נזקפת העובדה שהוא לא ממש מקנה תחושה של פאר או יוקרה, וכמובן, המחיר שעלול להרתיע - 363,863 שקל לגרסת המבחן שהיא בעלת הנעה כפולה והטופ של האבזור (המחיר לגרסת הבסיס בעלת הנעה רגילה מתחיל ב-304 אלף שקל). אז ברור שהוא לא ימצא את דרכו לקהל גדול.

29 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page