top of page
  • ירדן טננבאום

החשמלית הראשונה שלי

אף אחד לא שוכח את הפעם הראשונה שלו...ירדן נהג בחשמלית עממית ורץ לספר לחברה'


כרוניקה של חשמל ידוע מראש

הרעיון של מכונית חשמלית ותיק כמו דברי ימי תעשיית הרכב. מכוניות חשמליות קיימות מראשית דברי ימי הרכב, השתתפו בתחרויות ואף ייוצרו כדגמים סדרתיים. אך הטכנולוגיה לא הייתה בשלה מספיק כדי להתחרות באמת במנועי הבעירה הפנימית, שאמנם היו מורכבים יותר, אך אפשרו טווח נסיעה ארוך יותר ופשטות בתפעול היום-יומי.

באמצע שנות התשעים, קונצרן הרכב GM שיווק את המכונית החשמלית המהפכנית EV1 שמלבד מכירה לציבור (בעיקר בקליפורניה ואריזונה משיקולים של תקנות זיהום אוויר) ניתנה גם לידוענים כמקדמת מכירות. למכונית היו שתי גרסאות - אחת עם מערך סוללות Lead-Acid וטווח קצר של 126 ק"מ ואחת עם מערך מודרני יותר של סוללות NiMH עם טווח משמעותי יותר של 226 ק"מ. הפרויקט נגנז בשנת 1999. יש הטוענים, כי לחץ מצד ענקיות הנפט היה אחד הגורמים... אך גם מערך ההטענה של המכונית היה איטי יחסית והטווח המוגבל, בוודאי של סוללות ה-Lead-Acid, לא ממש עזר.


בחזרה לימינו...

בשנים האחרונות ישנה עדנה למכונית החשמלית. תקנות זיהום האוויר במדינות המפותחות וגם בסין, מוכת זיהום האוויר, גרמו לכך שיצרני הרכב כולם עוברים להנעה חשמלית. בדרך, לשם, נמכרות בינתיים מכוניות כלאיים (היברידיות). הללו משלבות מנוע בעירה פנימי עם הנעה חשמלית וגם בארץ, דגמים היברידיים כמו טויוטה קורולה, יונדאי איוניק, קיה נירו ועוד, נחשבים נפוצים ומקובלים. אחת ממייסדות המהפכה החשמלית המלאה היא טסלה שמייצרת מכוניות יוקרה עם טווח וביצועים מצוינים ואגב, היא עומדת להפוך בימים אלו ליצרנית הרכב בעלת שווי השוק הגדול בעולם.

חשמלית בצבע תכלת

הרושם הראשוני של MG ZS החשמלית הוא מצוין, היא נראית טוב במיוחד בצבע תכלת המחמיא לה. המעצבים שלה יצרו קרוסאובר נאה בעל חזית אגרסיבית, קווי מותניים ישרים ואחוריים מעוצבים. האמת, שאילולא המדבקות הרבות על צד המכונית, אי אפשר היה לדעת שמדובר במכונית חשמלית הזהה לגרסת הבנזין (חדי העין יבחינו שאין צינור פליטה...). גם בפנים נאה מאד. יש מסך מולטימדיה גדול (אם כי קצת איטי בתפעול) עם כל הקישוריות הנדרשת, חלון שמש ענק חשמלי עם וילון חשמלי, משטחים דמויי עור בחלק העליון ותחושה מוצקה בסך הכל. במקום ידית ההילוכים ישנה חוגה עם בורר מצבי נסיעה, בסגנון רכבי יוקרה. ישנה גם בקרת אקלים מופעלת על ידי כפתורים פיזיים נוחים (רק שלא ניתן לקבוע טמפרטורה רצויה), כיוונון חשמלי למושב הנהג ומערכות בטיחות מתקדמות - תיקון סטייה מנתיב (מערכת קצת אגרסיבית מידי...), התראת שטח מת במראות (שימושית מאד!) ובקרת שיוט אדפטיבית שמקלה מאד על נסיעות ארוכות.


איך היא נוסעת?

לא אלאה אתכם בפרטים הטכניים, אך אתמקד בביצועים: המכונית הזו מאפשרת להאיץ ל-100 קמ"ש ב-8.1 שניות. בכלל, התאוצות מרגישות מצוינות במכונית בכל מהירות. ובנושא הרגיש של הטווח - זה בסופו של דבר, מה שמעניין את מרבית הצרכנים - הטווח הרשמי הוא 263 ק"מ, קצת אופטימי, אך הגענו לנתון שאינו רחוק מאד ממנו. באמצעות טעינה מהירה, ניתן למלא כ-80% מהסוללה בחצי שעה בערך, חשוב מאד כאשר רוצים לצאת לנסיעות ארוכות. וזה מה שעשינו, חנן ואני - החלטנו לאתגר את עצמנו ולקחת אותה לנסיעה ארוכה במיוחד - לאילת, מעל 400 ק"מ בנסיעה ישירה לכל כיוון! בשבילי זה הייתה חוויה מיוחדת - הפעם הראשונה שאני נוהג במכונית חשמלית! והיה כיף.

אילת מאד רחוקה, ועניין הטעינה האריך את הנסיעה בלמעלה משעתיים לכל כיוון. בנוסף, אין הרבה אפשרויות לטעינה מהירה של המכונית, לכן מצאנו את עצמנו משנים את המסלול כך שיעבור דרך נתיבות ופונדק כושי רימון שם יש תחנות טעינה מהירה של חברת ג'ינרג'י. נוחות הנסיעה בכבישים המהירים הייתה טובה מאד והמושבים דמויי העור סיפקו תמיכה טובה והיו נוחים מאד.


אז למי תתאים מכונית חשמלית?

ובכן, לדעתי לכולם. רוב הנסיעות שאנחנו עושים ביום-יום הן קצרות בהרבה מהטווח של המכונית. האפשרות לטעינה ביתית או משרדית הופכת את החוויה החשמלית לזהה כמעט למכונית בעלת מנוע בעירה פנימית (בנזין/דיזל/היברידית), רק זולה יותר. גם מבחינת עלות ה"דלק" וגם מבחינת הטיפולים והאחזקה השוטפת. ומה בנוגע לנסיעה לאילת? זה אפשרי... זו נסיעה שמשפחה ממוצעת לא עושה כל יום וגם לא כל שבוע. אני מאמין שבעתיד הקרוב יהיו הרבה יותר עמדות טעינה מהירה שיקלו גם על נושא זה. אבל גם כיום, עם תכנון נכון ניתן לבצע נסיעה כזו במכונית חשמלית. לדעתי, MG החשמלית נותנת תמורה טובה למחיר ומשפחה שמתכננת לקנות מכונית, יכולה לקחת אותה בחשבון.


אין לי ספק, שעוד אפגוש חשמליות רבות בעתיד, אך עבורי, ה-MG תיזכר לתמיד, כחשמלית הראשונה שלי!

236 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page