top of page
  • חנן בר-און

את לא כמו כולם

עודכן: 9 בפבר׳ 2020


לכבוד 2019, עברה מאזדה MX-5 מיאטה כמה שדרוגים קלילים, אך הם היוו עילה מספיק טובה על מנת לקחת אותה לימי מבחן נהדרים

למרות הכל

בניגוד להרגלי, אתחיל דווקא משלב התובנות, רגע לאחר שהאדרנלין בגופי התפוגג והדופק חזר לסדרו והתייצב לאחר ימי כיף שכללו הרבה פניות ושעשועי הנעה אחורית. אז לא, השורה התחתונה היא שאין הצדקה הגיונית למכונית הזו. אני אפרט... MX-5 ובכינויה האמריקני מיאטה, היא לא הכי מהירה (בוודאי ביחס למחיר ולתדמית שהוצמדו לה בישראל), אם כי יש שיפור קל ביחס לעבר, נוספו לאחרונה כמה סוסים. היא קטנה וקלה (פתאום כל מכונית מיני מרגישה כמו סמי-טריילר ליד הרודסטרית הזו), לא הכי נוחה (מרגיש כאילו אתם בישיבה מזרחית על הכביש), לא מרווחת בעליל (קלסטרופובים לא ימצאו תנוחה מספקת), בהחלט לא שימושית למשפחה (תבחרו בקפידה מי המאושר היחיד שישב לידכם במושב הנוסע) ולמרות שתא המטען קצת מפתיע לטובה, הוא עדיין מצחיק בנפח שלו.

האבזור טוב, בוודאי בגרסה שנבחנה, עם מושבי עור הנאפה, והתווספה אפילו מצלמת נסיעה לאחור. על נדיבות אבזור הבטיחות עוד אפשר להתווכח, שכן יש לה כעת בלימה אוטונומית והתראה על סטייה מנתיב (אך כנגד התנגשות תמצאו שם מובילאיי). אבל, וה"אבל" הזה מבטל הכל לגמרי, אם אתם מבקשים הנאה בלי קץ, כל הדברים שהזכרתי בטח ובטח שאינם צריכים למנוע מכם לרוץ כבר אתמול ולרכוש מיאטה כזו חדשה, ורצוי בצבע "אדום עשיר" שנוסף להיצע הצבעים ומאד מחמיא לה. אגב אחד משמעותי, גם סעיף המחיר מגלה מוקש לא קטן. המחיר המשיך לצמוח והוא פשוט גבוה מדי (כן, אין לה ממש מתחרה ישירה, ואולי זו בדיוק הסיבה למחיר המופלג...). המחיר הזה, שמגיע לרבע מיליון שקל, מרחיק אותה מרחק די ניכר מחזון המיאטה המקורי שנולד בדיוק לפני 30 שנה, להיות מכונית ספורט ברת-השגה. ועדיין, לאחר כל מה שאמרתי, הייתי מת לאחת כזו!

למי שאוהב לנהוג

השדרוג שעברה המכונית ב-2019 לא טיפל בעיצוב החיצוני שהוא לטעמי עדיין מוצלח מאד - היא פשוט יפהפייה ומושכת מבטים, תמיד. בין אם הגג פתוח או סגור, אי אפשר שלא להתאהב בה. כשנעתי בדרכים, רבים הגיבו לעומתי בחיוך, ראיתי אפילו ילדים ומבוגרים ששלפו סמארטפון וצילמו. כן, המכונית הדו-מושבית הזו סוחטת מהסביבה חיוכים ויותר מכך, היא סוחטת חיוכים מהאוחז בהגה. וזה הייתי אני, לכמה ימים מאד משמחים. סאונד הרוח מוגזם, והוא מתערבב בקולות הבשרניים שבוקעים מהמפלטים. תמיד תוכלו לשמוע מוזיקה – כאן הסאונד עוטף אתכם לגמרי ברמה שאתם והצליל הופכים ליחידה אחת. כמי שאוהב אופנועים, זו בדיוק המכונית שנותנת לך להתרגש ולחוות את הסביבה, רק ללא הסיכון שבדו-גלגליים, אז באיזשהו מקום – יש כאן שדרוג נהדר לאופנוענים מקורקעים! אז כאמור, המנוע עבר שדרוג במסגרת הרענון שהמכונית עברה. הנפח נשאר 2.0 ליטר, אך זה מנוע שונה לגמרי, והוא חזק יותר בלא פחות מ-24 כ"ס! למרות שהוא עודנו נטול טורבו, וזה מבחינתי בסדר גמור, ההיפך! כל הכבוד למאזדה, שאפשרה להגדיל את ההספק ללא שימוש במגדשים שעלולים להתקלקל...המנוע מרגיש מעט גמיש יותר ביחס לעבר, אך 184 כ"ס שנשמעים נהדר על הנייר (ובוודאי שהמכונית שוקלת לא הרבה מעל טון), נותנים ביצועים יפים, אך לא הופכים את המיאטה לטיל, ממש לא. אבל לננסית הזו שמצוידת מאז ומעולם בהנעה אחורית, יש יכולת דינמית סופר-גבוהה שמאפשרת להשתעשע, ובמיוחד אהבתי לתקוף איתה פניות חדות. בארץ היא מגיעה כסטנדרט עם דיפרנציאל מוגבל החלקה, וניתן לבצע החלקות זנב קטנות שמתבצעות ללא חשש אך עם הרבה מאד כיף! ובקיצור, זו בדיוק המכונית למי שבאמת אוהב לנהוג ורוצה להרגיש קצת רוח תוך כדי.

תמו ימי הכיף

בצבא אומרים, שלכל שבת יש מוצאי שבת ובתרגום למצב ה(מבעס) שלי, נאלצתי להחזיר אותה לסוכנות מאזדה בתל אביב. החלום נגוז, וחזרתי למציאות האפרורית, והאמת, קצת חבל – דווקא התרגלתי לתשומת הלב שמרעיפה עלי הסביבה...אז איך אסכם את המבחן? מאזדה מיאטה היא ממתק נדיר, בוודאי במחוזותינו והיא תתאים רק לקומץ מכורים. פה-ושם, יהיה מי שיטעם מהממתק הזה, והטעם הנהדר ייצרב אצלו לנצח, עד לרמה שהוא יתמכר.

48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page